اخبار روز

در این وبلاگ قصد داریم اخبار روز را به گوش شما برسانیم

اخبار روز

در این وبلاگ قصد داریم اخبار روز را به گوش شما برسانیم

انواع گربه های پرشین با نژاد های مختلف

دوشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۱۱ ب.ظ

 

با انواع گربه پرشین زیبا و خصوصیات هر کدام آشنا شوید!

 

انواع گربه های پرشین

 

 

 

پرشین کت، یا همان گربه پرشین ایرانی که در تمام دنیا به عنوان یکی از محبوبترین و دوست‌داشتنی‌ترین نژادهای گربه شناخته می‌شود، انواع مختلفی دارد. قبلاً در بررسی کامل گربه پرشین، داستان جذاب این نژاد خاص و زیبا، و اینکه چطور شد سر از اروپا درآورد را گفتیم و به این موضوع که این نژاد در طول تاریخ، توسط پرورش‌دهندگان مختلف اصلاح شده و الان به شکل‌های مختلفی در دنیا وجود دارد اشاره کردیم.

در مقاله امروز پتبان می‌خواهیم انواع گربه پرشین و ویژگی‌های خاص هر کدام را با هم بررسی کنیم. برای آشنایی بیشتر با این موجودات زیبا، خواستنی و آرام، همراه ما باشید.

چند نژاد مختلف از گربه پرشین وجود دارد؟
اگر راستش را بخواهید، معرفی تمام نژادهای پرشین کت، غیر ممکن است! یعنی این نژاد آنقدر با نژادهای دیگر ترکیب شده که اگر بخواهیم همه آن‌ها را معرفی کنیم شاید به هزار تا برسد. اما خب کارشناسان دسته‌بندی‌های مختلفی (بر اساس رنگ، شکل صورت و محبوبیت نژاد) برای گربه های پرشین پیشنهاد کرده‌اند.

دسته‌بندی که ما در ادامه این مقاله ارائه کرده‌ایم، 5 تا از محبوب‌ترین نژادهای پرشین کت + ویژگی‌های خاص هر نژاد است. با ما همراه باشید.

گربه پرشین صورت عروسکی (پرشین دال فیس) یا پرشین کلاسیک
پرشین کت دال فیس کلاسیک عروسکی

پرشین های صورت عروسکی، که با نام‌های پرشین کلاسیک یا دال فیس هم شناخته شده هستند، اولین و اصیل‌ترین نژاد گربه پرشین هستند و هیچ دستکاری ژنتیکی یا اصلاحی در نژاد آن‌ها صورت نگرفته است.

شکل طبیعی سر در گربه پرشین کلاسیک، مشکلات چشمی و تنفسی و همچنین اختلال در بلعیدن مواد غذایی را به حداقل رسانده است. این در حالی است که در پرشین های فلت فیس، مشکلاتی مثل کثیفی چشم‌ها شایع است.

گربه‌های پرشین دال فیس چشم‌هایی به رنگ آبی، شکلاتی، کهربایی، سبز و مشکی دارند و به رنگ‌های مختلفی از جمله سپید، چند رنگ، دودی، نقره‌ای و هیمالین می‌شود آن‌ها را دید.

گربه پرشین هیمالین
گربه های پرشین هیمالین، ترکیبی از دو نژاد گربه سیامی و پرشین کت هستند. گربه‌های سیامی، به داشتن چشم‌های آبی و چهره‌ای با یک سایه تیره رنگ جذاب که در امتداد صورتشان محو می‌شود، شهرت دارند.

گربه سیامی زیبا

از ترکیب این نژاد با گربه‌های پرشین مو بلند، نژاد گربه هیمالین به وجود آمده است.

گربه پرشین هیمالین زیبا چشم آبی

ناگفته نماند که پرورش این نژاد جدید آنقدرها که به نظر می‌رسد کار راحتی نبوده؛ یعنی ویرجینیا کاب، پرورش‌دهنده این نژاد، با همکاری دانشکده پزشکی هاروارد، سال‌ها تلاش و مطالعه کردند، تا بالاخره توانستند گربه‌های موبلند و جذابی با یک نقطه سیاه رنگ در صورتشان پروش دهند. البته الان دیگر خود گربه‌های هیمالین به عنوان یک نژاد مستقل ثبت شده‌اند و برای پرورش آن‌ها نیازی به گربه سیامی نیست.

چشم‌های آبی، بینی و گوش های کوتاه، پاهای کوتاه با پنجه‌های محکم، و یک صورت گرد و پرمو، از مشخصه‌های گربه هیمالین است.

اخلاق گربه هیمالین، مثل بیشتر گربه‌های پرشین، آرام و خونسرد است. گربه پرشین هیمالین خیلی اهل جیغ و داد نیست، اما دوست دارد روی کمد و کتابخانه‌تان بپرد و از بالا همه چیز را زیر نظر بگیرد!

هیمالین های دوست داشتنی خودشان به دو دسته فلت فیس و عروسکی تقسیم می‌شوند که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

گربه پرشین عروسکی یا فنجانی
پرشین کت فنجانی با مزه

پرشین عروسکی که به آن پرشین فنجانی یا تیکاپ (Teacup) هم می‌گویند، کوچکترین نژاد پرشین‌ها هستند. گربه های پرشین عروسکی تقریبا نصف گربه‌های معمولی قد و وزن دارند؛ یعنی چیزی حدود 2.5 الی 3 کیلوگرم و 30 الی 40 سانتی‌متر.

اما دقت کنید، این گربه‌ها علی‌رغم اینکه بسیار زیبا و دوست‌داشتنی هستند، نسبت به سایر نژادهای پرشین، بیشتر در معرض بیماری قرار می‌گیرند. چرا؟

چون برای پرورش این گربه‌ها، معمولاً گربه‌های نر و ماده‌ای که به دلیل مشکلات سلامتی یا فیزیکی رشد نکرده‌اند جفت‌گیری می‌کنند و خب نتیجه‌ای آن هم می‌شود یک گربه فنجانی تو دل برو، اما مستعد بیماری‌های کشنده! به عبارت دیگر، پرشین فنجانی به‌طور طبیعی ریزه‌اندام نیست.

گربه پرشین فلت فیس (پرشین صورت تخت)
گربه پرشین فلت

این مدل از گربه‌های پرشین را با نام‌های مختلفی از جمله: Flat-face، Peke-face و Ultra-type می‌شناسند. گربه‌های فلت فیس پرشین، حاصل یک جهش ژنتیکی هستند که در سال 1950 اتفاق افتاد.

از نظر ظاهری گربه فلت فیس بدنی کوتاه، تپل و پشمالو دارد، سر آن گرد است و گوش‌های نسبتاً کوتاهی دارد. همانطور که از نام این نژاد هم پیداست، این گربه‌ها صورت تخت و بینی به شدت کوچکی دارند که بین دو چشمان شکاک و محدبشان قرار گرفته است.

گربه پرشین صورت تخت، بر خلاف صورت اخمو و شکاکش، فوق‌العاده آرام و دوست‌داشتنی است. این نژاد مهربان و خونگرم، با آدم‌ها و بچه‌ها رابطه خوبی دارد، دوست دارد در یک خانواده آرام زندگی کند، تا یک خانواده پر سروصدا و همچنین تنها گربه موجود درخانه شما باشد!

برای مراقب و نگهداری از گربه فلت فیس، باید روزانه موهای او را شانه بزنید، سلامت و تمیزی گوش‌هایش را چک کنید و از همه مهمتر، هر روز وقتی را به تمیز کردن چشم‌هایش اختصاص دهید.

گربه پرشین چین چیلا
گربه پرشین چین چیلا سفید

این نژاد به زیبایی مشهور است! خیلی‌ها به گربه چین چیلا (Chinchilla) لقب زیباترین گربه پرشین را داده‌اند، و خب به نظر ما هم لقب خوبی است!

این گربه‌های زیبا، چشم‌های سبز زمردی یا آبی خوش‌رنگی دارند که با یک خط چشم مشکی خدادادی به زیبایی آن چند برابر اضافه شده است. همچنین دور دهان و بینی سرخ چین چیلاها هم معمولاً سایه سیاه رنگی وجود دارد. پوشش بدن گربه چین چیلا بیشتر به رنگ سفید روشن و براق است، ولی در رنگ‌های دیگر مثل طوسی و طلایی هم دیده شده است.

از خصوصیات گربه چین چیلا، می‌توان به باهوش بودن و رابطه خوبی که با صاحبخانه دارد اشاره کرد. چین چیلاها نسبت به دیگر نژادهای گربه پرشین، کمی شیطنت دارند و اگر مورد اذیت و آزار قرار بگیرند، ممکن برخورد خشنی بکنند. برای همین توصیه می‌شود در صورتی که در خانه بچه کوچیک دارید، از چین چیلا نگهداری نکنید.

برای نگهداری از این جذاب لعنتی، باید هر روز موهایش را شانه کنید، به بهداشت چشم‌ها، گوش‌ها و دنداهایش رسیدگی کنید و همچنین محبتتان را تا می‌توانید نثارشان کنید؛ چون این گربه‌ها عاشق توجه و محبت هستند!

به پایان آمد این مطلب ...
خب، به آخر یکی دیگر از سری مقالات پت بان درباره گربه ها رسیدیم؛ اگر فکر می‌کنید نژاد دوست‌داشتنی دیگری از گربه پرشین کت وجود دارد که بهتر است در این مقاله معرفی شود یا اگر پیشنهادی برای ما دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید. ما آماده پاسخگویی به مشا عزیزان هستیم.

 

منبع :https://www.petbaan.com/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۱۲
alireza hasanzade

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی